Koffiemoment met boekentips
GO! BuBaO De 3master in Kasterlee nam tijdens de Voorleesweek deel aan De Grote Voorleesdag voor ouders op school. Op woensdag nodigden ze alle ouders uit om voor te lezen in de klassen om op deze manier de ouderbetrokkenheid op school te stimuleren. Om de voorlezende ouders te ondersteunen bij het voorlezen, werden ze eerst uitgenodigd op een onthaalmoment met koffie en voldoende tijd om de voorleesboeken al eens in te kijken.
Aanpak
De taalcoach en GOK-coördinator besloot na intensief overleg met het team om zich in te schrijven voor De Grote Voorleesdag voor ouders op school. Vanuit een focus op gelijke onderwijskansen binnen taalonderwijs wil de school ouders betrekken bij lezen op school en hen stimuleren om thuis voor te lezen. Ouderbetrokkenheid in een school voor buitengewoon onderwijs is niet altijd evident. De leerlingen komen vaak van ver en met de bus. Het ouderpubliek is een zeer divers publiek die vaak nog heel wat drempels ervaren om de stap naar de school te zetten. Net om die reden besloot de school om de ouders niet zomaar in het diepe te gooien, maar heel sterk in te zetten op ouders te onthalen, gerust te stellen, hen tijd te geven en met heel wat (voor)leestips rijker terug naar huis te laten vertrekken.
Alle ouders die zich opgaven voor een voorleesmoment in de klas werden ontvangen in een gemeenschappelijke ruimte met een tasje koffie en wat lekkers. Er schreven zich in totaal 28 ouders in voor 25 klasjes van 8 tot 10 leerlingen. De ouders kregen rustig de kans om verschillende (voor)leesboeken in te kijken. De leerkrachten kozen op voorhand het boek waaruit de ouders konden voorlezen. Wie het boek thuis liggen had nam het mee, anders werd het boek voorzien door de leerkracht. Nadien nam de taalcoach van de school even een moment om elke ouder welkom te heten, hen mee te nemen in het belang van (voor)lezen, om dan af te sluiten met heel wat praktische voorleestips. Deze konden de ouders meteen toepassen hun voorleesmoment in de klas, maar met deze kennis konden ze ook het voorleesmomentje thuis anders inkleden.
Het verloop van het onthaalmoment liep als volgt: alle ouders waren welkom om 10u15. Om 11u werden de ouders naar de klassen geleid om voor te lezen en om 11u30 was de voorleesactiviteit afgelopen. Het initiatief werd positief onthaald door leerlingen, ouders en leerkrachten.
Tips voor wie aan de slag wil
– Omdat de meeste ouders niet vaak op school komen, kozen we een goed zichtbare en gemakkelijk te bereiken plek voor het onthaalmoment. Dat werd onze refter. Er hingen ook affiches als wegwijzers om het voor de ouders zo gemakkelijk mogelijk te maken om hun weg te vinden.
– Heb realistische, maar voldoende positieve verwachtingen. We hebben sterk getwijfeld over onze deelname aan De Grote Voorleesdag voor ouders op school vanwege de haalbaarheid voor onze doelgroepen, maar besloten er gewoon voor te gaan en nadien te zien waar we zouden landen.
– De succeservaring gaf ons het nodige enthousiasme om hier verder mee aan de slag te gaan. Twee weken na onze deelname beslisten we met het team om onze ouders meermaals per jaar uit te nodigen om te komen voorlezen aan de klas.